?

Log in

No account? Create an account

Приватна сімейна школа АІСТ

ЩОДЕННИК

Previous Entry Поділитись Next Entry
Другий клас інсценізує "Казку про рибака та рибку" О.С. Пушкіна
Театр
aistschool
14 жовтня 1833 року Олександр Пушкін написав свою "Казку про рибака та рибку". На думку дослідників сюжет казки Пушкін запозичив у Братів Грімм. У збірці їхніх казок є "Казка про рибака та його жінку". В російському фольклорі є казка зі схожим сюжетом "Жадная старуха", а у нас є своя - "Казка про липку та зажерливу бабу". Виходить, що сюжет цей побутував задовго до Пушкіна.
23 жовтня 2015 року в останній день першої квінти (через 182 роки після написання) учні та вчителі другого класу на чолі з режисером Амосовою Євгенією Михайлівною інсценізували цей давній сюжет, бо він і зараз актуальний. Євгенія Михайлівна - режисер-професіонал, і особливо цікаво спостерігати, як вона інсценізує твори, які за формою написані не для сцени - це завжди талановито і неповторно, навіть, якщо цей твір уже ставився на аістиній сцені з іншими акторами кілька років тому. Євгенія Михайлівна завжди подає якесь нове бачення, нове трактування, через нові засоби.
От візьмімо хоча б те, як наш режисер виділяє ролі для акторів у віршованому тексті казки. Коли твір написаний у формі вистави, все просто, бо на початку є перелік дійових осіб. А якщо твір епічний, а не драматичний, виникає ускладнення. Але подолання такого ускладення - це спосіб, щось важливе зрозуміти і сказати глядачам. Так, виділяючи ролі з "Казки про рибака та рибку" кожен би назвав очевидні: Дід, Баба, Золота Рибка, Ведучий-оповідач. Може, хтось би додав інших другорядних героїв, які прислужують Бабі, але вони є частиною її образу, тож Євгенія Михайлівна лише змінює поведінку, позу, інтонацію Баб і нам, глядачам, уже видно всіх, хто поряд з нею з'явився. Той герой, якого в тексті міг роздивитись і вивести його на сцену лише професіонал, - це Море. І досвідчений режисер, підкреслюючи важливість цього образу в казці, стоврює роль. Саме так робить Євгенія Михайлівна.
Давній сюжет казки дає велике поле для роздумів та інтерпретацій. Можна знайти безліч різноманітних, і навіть протилежних, трактувань образів казки. А вчитись бачити образи, вчити розвивати образне мислення - одна із важливих віх шкільного життя. Варіативність можливих трактувань образів твору показує велику кількість уроків, які можна в ньому виявити.
Щоб зрозуміти, який саме зміст вкладав у образи казки Пушкін, мабуть, варто почати з аналізу заголовків казок із подібним сюжетом - всі вони різні, отже, всі виділяють, як головне, різне. Так, російська народна казка називається просто "Жадная старуха" (отже, вона застерігає від жадібності), казка братів Грімм - "...про рибака та його жінку" (зосереджується на чоловікові та жінці, їхніх відносинах і відношеннях, ролях), українська казка - ".. про липку та зажерливу бабу" (акцент на стосунках того, хто постає в образі липки, із людською ненаситністю, зажерливістю; смиренність відходить на другий план, бо вона, врешті, починає смиренно служити зажерливості), у Пушкіна - "Казка про рибака і рибку" (увага на стосунки людини із тим, хто постає в образі рибки; при чому людська смиренність, послушність поставлена на перше місце у цих стосунках, а вже та частина людської природи, яка спотворює смирення і використовує його, показана в образі жінки, - з'являється згодом).
Така от можлива педагогіка однієї казки. Навіть в одинадцятому класі є про що поговорити, подискутувати. Хоча кожен відкриє в одному й тому ж самому творі своє розуміння, але це ж і важливо - вчитися шукати і знаходити!

Спасибі другому класу, класним мамам другого класу - Олені Леонідівні та Ірині Борисівні (вони і дітей готували до вистави, і самі грали на сцені), режисеру - Євгенії Михайлівні, і, звичайно, Олександру Сергійовичу Пушкіну. На канікулах буде над чим поміркувати!


P.S. Казка закінчується тією ж картинокою, що починалась, і тому схожа на безкінечник. Ніби після завершення її можна знову починати спочатку. От би так і зробити. Але, щоб продовження було вже не застереженням, а розповіддю як же треба робити. Треба ж зрозуміти-знати, що варто просити в Золотої Рибки?! І чи варто щось просити взагалі?

Posts from This Journal by “Проект Пушкінський ліцей” Tag